15 maja 2020

Baza danych CDN_KNF_Konfiguracja jest w użyciu Comarch ERP Optima, co zrobić?

Pierwszy raz podczas aktualizacji systemu Comarch ERP Optima spotkałem się tego typu błędem, z którym miałem tyle problemów. Restartowałem serwis klucza HASP by wszystkich operatorów wylogować z systemu. Wykonałem restart serwera bazy danych jak również wykonałem reset całej stacji. W kolejnym kroku powyłączałem wszystkie aplikacje dedykowane, które przygotowaliśmy dla naszego Klienta. Aplikacje te odpytują system więc mogły wykonywać jakiś proces w bazie konfiguracyjnej lub produkcyjnej.

Jeśli korzystasz z aplikacji Comarch HRM możesz jeszcze z sprawdzić w SQL Management Studio jakie są procesy powiązane z Optimą. Otwieramy nowe zapytanie i wpisujemy komendę: sp_who pojawią się wszystkie aplikacje korzystające z tej bazy danych. Możemy je wyczyścić używając komendy ‘kill 55’ gdzie 55 to na przykład numeru spid procesu który chcemy wyłączyć.

Żadna z tych czynności nie rozwiązała problemu lecz w Twoim przypadku może pomóc.Wsparcia udzielił mi Comarch, który zalecił przestawienie na czas konwersji jednego parametru.

Wchodzimy do aplikacji SQL Management Studio, klikamy na problematyczną bazę prawym klawiszem, wybieramy Properties. Następnie Options i zjeżdżamy na sam dół okna. Wyszukujemy opcje Restrict Access i zmieniamy z MULTI_USER na SINGEL_USER. Wykonujemy konwersję bazy.

Pamiętaj jednak, żeby przed takimi operacjami wyknać kopię bezpieczeństwa bazy danych jak również po skończonej operacji zmienić opcję na MULTI_USER.